Richtlijnen voor een Gezond Dieet

Het doel van de Voedingsrichtlijnen is om mensen tijdens al hun levensfasen, een eetpatroon te laten volgen dat de algemene gezondheid bevordert en chronische ziekten helpt voorkomen.

Belangrijkste elementen van een gezond voedingspatroon.15
  1. Volg levenslang een gezonde eetpatroon. De juiste keuze maken op het gebied van voeding en drank is belangrijk. Kies voor een gezond eetpatroon met een adequate hoeveelheid calorieën om een gezond lichaamsgewicht te helpen bereiken en behouden, de juiste voedingsstoffen op te nemen en het risico op chronische ziekten te verlagen.
  2. Focus op variatie en een voldoende nutriëntrijke voeding. Om binnen bepaalde caloriebeperkingen te voldoen aan de nutritionele behoeften kiest u best voor nutriëntrijke voedingsmiddelen uit alle voedselgroepen en in de aanbevolen hoeveelheden.
  3. Beperk de calorieën uit toegevoegde suikers en verzadigde vetten en verlaag de natriumopname. Volg een eetpatroon met weinig toegevoegde suikers, verzadigde vetten en natrium (zout). Beperk de hoeveelheden van deze voedingsmiddelen en drank, die meer van deze bestanddelen bevatten, tot het strikt minimum dat past in een gezond eetpatroon.
  4. Schakel over naar gezondere voedingsmiddelen en drank. Kies voor nutriëntrijke voedingsmiddelen en drank uit alle voedselgroepen in plaats van minder gezonde voedingsmiddelen en drank. Houd rekening met culturele en persoonlijke voorkeuren om deze overschakeling gemakkelijker te realiseren en vol te houden.
  5. Ondersteun een gezond eetpatroon voor iedereen. Iedereen heeft een rol in het creëren en ondersteunen van gezonde eetpatronen, zowel thuis en op school, als tot op het werk en in andere groepen van personen.