Elektrolyten

Zout, ook gekend met zijn chemische naam Natrium Chloride, voegt smaak toe aan voedsel en wordt gebruikt als bewaarmiddel, bindmiddel en stabilisator. Ons lichaam heeft maar heel weinig natrium nodig om zenuwprikkels te geleiden, spieren samen te trekken en te ontspannen, en een goede vocht- en mineralenbalans te handhaven. Te veel natrium is geassocieerd met hoge bloeddruk, hartziekten en beroertes. De aanbevolen hoeveelheid bedraagt één koffielepel per dag. Maar aangezien 90% van de volwassenen op een bepaald punt in hun leven een hoge bloeddruk zal krijgen, stellen bepaalde deskundigen voor om die hoeveelheid te verlagen tot ⅔ koffielepel per dag.3

In Tabel 5 vindt u de verschillende soorten elektrolyten, hun bronnen en de symptomen van een tekort.7

Tabel 5. Elektrolyten verantwoordelijk voor de vochthomeostase.

Elektrolyt Bron Tekort
Natrium: (Na)
  • Werkt samen met Chloride en Kalium
  • Vochtbalans, zuur-base-evenwicht
  • Zenuwfunctie
  • Tafelzout, soep, gezouten vleesproducten (charcuterie), bewerkte voedingsmiddelen
  • Spierkrampen, geestelijke apathie
Chloride: (Cl)
  • Werkt samen met Natrium
  • Regelt de zuur-basebalans, de vochtbalans en de vertering (zoutzuur)
  • Tafelzout, eieren, vis, vlees
  • Spierkrampen, spijsverteringsproblemen, geestelijke apathie
Kalium: (K)
  • Op één na meest aanwezige mineraal
  • Zuur-basebalans
  • Belangrijk voor Natrium-Valiumpomp
  • Vochtbalans
  • Bananen, aardappelen, wortelknollen (yams), gedroogde vruchten, peulvruchten, vlees, zuivelproducten
  • Misselijkheid, braken, spierkrampen
  • Hartritmestoornissen
  • Hartstilstand