Eiwitten: Mager is het best

Proteïnen of eiwitten zitten in spieren, bot, huid, haar en bijna alle lichaamsweefsels. De bouwstenen van eiwitten zijn aminozuren. Ons lichaam maakt niet-essentiële aminozuren aan, maar we hebben ook essentiële aminozuren uit onze voeding nodig. Dierlijke eiwitten leveren meestal alle essentiële aminozuren die we nodig hebben. Graanproducten, noten, zaden en bonen bevatten soms niet de volledige aminozuurketen maar zijn een goede bron van foliumzuur en vezels.3

Vegetariërs moeten er voor zorgen dat ze een variëteit van eiwitbevattende voedingsmiddelen eten om alle aminozuren binnen te krijgen die ze nodig hebben om een nieuw eiwit aan te maken.3

Over het eiwitpakket moet goed nagedacht worden. Wilde zalm is bijvoorbeeld een voortreffelijke eiwitbron, bevat weinig natrium en verzadigde vetten. Bovendien is het een al even voortreffelijke bron van gezonde omega 3-vetten. Bonen zijn ook een uitstekende eiwitbron, bevatten veel vezels en weinig verzadigde vetten. Ook een T-bone steak is een uitstekende eiwitbron, maar hij bevat ook verzadigde vetten, calorieën en natrium.3

Onderzoeksstudies wijzen uit dat zelfs kleine hoeveelheden rood of bewerkt vlees het risico verhogen op hartziekten, beroertes, diabetes type 2 en maag- en darmkanker.3

Gezonde eiwitten eten, is cruciaal voor de gezondheid. Maar overdrijven, hoeft ook niet. Tien tot 35% van de totale hoeveelheid calorieën volstaan om in uw eiwitbehoeften te voorzien. Zorg gewoon dat het gaat om magere eiwitten, die gezond zijn voor het hart en afkomstig van verschillende bronnen.3