Wat is Cholesterol?

Het is een wasachtige, vetachtige substantie, die echter een andere structuur heeft dan vet. Cholesterol halen we uit twee bronnen: het wordt aangemaakt in onze lever maar ons lichaam haalt het ook uit voedingsmiddelen van dierlijke oorsprong. De verhouding HDL/LDL en triglyceriden in de bloedsomloop is een belangrijke predictor voor hartziekten en wordt beïnvloed door de hoeveelheid en de types vet die we eten. Low-density lipoproteïnen (LDL’s) brengen cholesterol naar de wanden van het hart en vernauwen of verstoppen de slagaders. High-density lipoproteïnen (HDL’s) verwijderen cholesterol uit de vaatwanden en brengen het terug naar de lever, waar het wordt uitgescheiden. De LDL-cholesterolwaarde moet lager zijn dan 130 mg/dl en de HDL-cholesterolwaarde moet 50-75 mg/dl of meer bedragen. Idealiter is een vierde van uw totale cholesterol HDL-cholesterol, met een aanvaardbare totale cholesterolwaarde die lager is dan 200 mg/dl.7

Kokosnootolie

Hoewel kokosnootolie verzadigd is, tonen recente studies aan dat ze de HDL-cholesterol (de goede cholesterol) kan verhogen. De olie heeft een heerlijke smaak, is een vaste stof bij kamertemperatuur en is eenvoudig te gebruiken in de keuken. Over de effecten van kokosnootolie op hartziekten bestaan nog geen afdoende gegevens. Het wordt daarom aanbevolen om kokosnootolie spaarzaam te gebruiken.3